Kamis, 26 November 2015

Ventrikular tachycardia - Ayurveda Rawatan Herba

Ventrikular tachycardia - Ayurveda Rawatan Herba

Ventrikular tachycardia (VT) adalah suatu keadaan di mana kadar jantung adalah lebih daripada 100 seminit, dan punca keadaan ini berasal distal kepada Ikatan-Nya, dari mana rentak jantung yang normal berasal. Keadaan ini menyebabkan gejala seperti pening, berdebar-debar dan sesak nafas, dan boleh dikaitkan dengan peningkatan risiko kematian mengejut. Penyakit jantung yang berkaitan biasanya menunjukkan prognosis yang lebih serius. Perubatan moden biasanya merawat keadaan ini dengan dadah, implan kardioverter-defibrilator atau endocardial terapi kateter ablation.

Pengurusan Ayurveda keadaan ini terdiri daripada rawatan gejala, rawatan punca mungkin, dan rawatan keadaan yang berkaitan. Rawatan gejala termasuk penggunaan ubat-ubatan seperti Bruhat-Vat-Chintamani, Maha-Laxmi Vilas--Ras, Nardiya-Laxmi Vilas--Ras, Siddha-Makar-Dhwaj-Ras, Hemgarbha-Ras dan Jawahar-Mohra-Ras. Ubat-ubat ini mengawal selia dan menormalkan sistem pengaliran terganggu jantung. Ubat-ubatan seperti Maha-Vat-Vidhvans-Ras, Vat-Gaj-Ankush-Ras, Ekangveer-Ras, Agni-Tundi-Vati dan Vish-Tinduk-Vati juga membantu dalam mengawal mekanisme elektrik dorongan terganggu jantung.

Penyakit jantung seperti infarct sebelum miokardium, penyakit arteri koronari, dan cardiomyopathy juga boleh menyumbang kepada keadaan ini. Masalah-masalah ini boleh dikurangkan dengan menggunakan ubat-ubatan herba seperti Arjuna (Terminalia arjuna), Punarnava (Boerhaavia diffusa), Shrunga-Bhasma, Pushkarmul (Inula racemosa), Kutki (Picrorrhiza kurroa), Lashuna (Allium sativum), Amalaki (Emblica Officinalis), Guggulu (Commiphora mukul), dan Psyllium (Plantago ovata). Ubat-ubatan seperti Laxadi-Guggulu, Punarnavadi-Guggulu, Panch-Tikta-Ghrut-Guggulu dan Trayo-Dashang-Guggulu boleh digunakan untuk menyembuhkan rosak otot-gentian jantung. Punarnavadi -Qadha (merebus), Gokshuradi- Qadha, Yava-Kshar dan Mulak-Kshar digunakan untuk mengurangkan beban kerja pada jantung, manakala Drakshasav, Dashmoolarishta dan Arjunarishta digunakan untuk menguatkan jantung.

Minyak berubat dan Ghrutas (Ghee) seperti Maha-Narayan-Oil, Maha-Mash-Oil, Saindhav-Oil, Laxadi-Oil, Shata-Dhout -Ghruta, Panch-Tikta-Ghruta, Dashmool-Ghruta, Ashwagandha-Ghruta, Arjuna- Ghruta dan Arjuna-Ksheer-Pak digunakan secara dalaman dan untuk permohonan tempatan di dada, digabungkan dengan ringan, anjuran tempatan. Prosedur ini boleh menjadi sangat berguna dalam rawatan VT; Walau bagaimanapun, berhati-hati perlu dijalankan atas pesakit yang mempunyai kolesterol gila dan profil lipid, serta orang-orang yang mempunyai sejarah penyakit arteri koronari atau tekanan darah yang tidak stabil.

Ubat-ubatan Ayurveda boleh diberikan dalam keadaan ini bersama-sama dengan ubat-ubatan moden atau kaedah rawatan pembedahan. Dengan mengambil kira risiko kematian secara tiba-tiba, semua pesakit perlu berada di bawah penjagaan yang biasa dan penyeliaan seorang pakar kardiologi atau seorang pakar bedah jantung.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar